Van Praag tot Berlijn
Over Elbe, Havel en Moldau
Van 12 tot 20 april 2024

Intro

Plus-cruise over Elbe, Havel en Moldau van Praag tot Berlijn
Van Praag tot Berlijn, tussen historische monumenten en eclectische tradities, ontdekt u de charme van de steden in Tsjechië en in Duitsland, die gekenmerkt zijn door het verleden maar ook door hun culturele diversiteit. Bezoek de steden Praag, Dresden en Berlijn, authentiek en vol charme.

Dit is een prestigieuze route op de belangrijkste rivier van Midden-Europa, die lange tijd de grens vormde tussen de twee Duitse deelstaten. De Elbe ontspringt in het Reuzengebergte en doorkruist Bohemen en Saksisch Zwitserland om vervolgens uit te monden in de Noordzee. Haar rustige, kalme oevers getuigen van een rijk verleden met een unieke mix van natuurlijke bezienswaardigheden en kunststeden. Ter hoogte van Maagdenburg varen we ook over de Havel, de langste rechterzijrivier van de Elbe. De Moldau ontspringt in het woud van Bohemen en vloeit samen met de Elbe in Melnik, ten noorden van Praag.

Van Praag, ‘de stad van de 100 torens’ met een weelde van architectuur, van gotiek tot barok, tot het kunstzinnige en architecturale Berlijn.

Ontdekking van

  • Praag, de gouden stad
  • Dresden, het Firenze aan de Elbe
  • Elbezandsteengebergte, wonderen van natuur
  • Berlijn, de symbolische hoofdstad

Reisprogramma

Brussel – Praag

We vliegen van Brussel naar Praag waar we rond de middag arriveren. We starten het stadsbezoek met de oude kern van Praag: de Joodse wijk, het stadhuis met zijn beroemde astronomische uurwerk en de Týnkerk. In de late namiddag gaan we aan boord van ons schip, de Elbe Princesse II. Na de inscheping en een welkomstdrankje wordt de crew voorgesteld. Diner aan boord.

Praag

Praag, de prestigieuze hoofdstad van de Tsjechische Republiek, is op wonderbaarlijke wijze ontsnapt aan de vernieling van de Tweede Wereldoorlog. Het door Unesco beschermde centrum van de stad herbergt dan ook een mix van vele bouwstijlen, van preromaans tot kubistisch. We bezoeken er de Kasteelwijk met de Sint-Vituskathedraal, het oude Koninklijke Paleis en het Gouden Straatje, waar Franz Kafka woonde. Ontbijt, lunch, diner en folkloreavond aan boord.

Praag – Litomerice

In de vroege ochtend varen we naar Horin (sluis), het moment bij uitstek om een interessante lezing van onze gastspreker bij te wonen. In de namiddag bezoeken we het historische centrum van Litomerice, eertijds een van de rijkste steden van Bohemen. Ook Terezín (Theresienstadt) staat op ons lijstje. De Habsburgers bouwden hier rond 1780 een garnizoenstad en gevangenis. Tijdens WO II bouwden de nazi’s de stad om tot getto en doorgangskamp voor joden. Een sober gehouden museum en begraafplaats herinneren aan deze droevige episode. Ontbijt, lunch en animatieavond aan boord.

Litomerice – Bad Schandau – Dresden

’s Ochtends vroeg varen we verder door het sprookjesachtige ‘Saksisch Zwitserland’ waar het Elbezandsteengebergte te zien is. Deze bergketen strekt zich uit over de grens tussen de deelstaat Saksen en het Noord-Boheemse deel van de Tsjechische Republiek en staat bekend om zijn spectaculaire rotsformaties en de diverse fauna en flora. U vindt er ruïnes van gebouwen die opgetrokken werden om de handelsroutes te beschermen. Wij bezoeken er het fort van Königstein. Terug aan boord varen we naar Dresden. Ontbijt, lunch en diner aan boord.

Dresden – Meissen

Dresden wordt ook het ‘Firenze aan de Elbe’ genoemd. De doorgedreven restauraties na WO II transformeerden de stad in een van de meest attractieve steden van het voormalige Oostblok. Schitterende barokke kerken, de beroemde Zwinger, de Gouden Ruiter, het Stallhof, de Brühlsche Terrasse, het Hof en de Hofkirche en het pronkstuk van de staal, de Frauenkirche, er is veel te bewonderen in Dresden. We bezoeken de beroemde Semperoper op de Theaterplatz. Terug aan boord varen we naar Meissen, de Saksische stad die onlosmakelijk met het porselein verbonden is. De stad heeft zijn middeleeuwse charme behouden. We ontdekken in de oude binnenstad de renaissancehuizen, de gotische Meissner Dom en we brengen een bezoek aan een porseleinmanufactuur. Ontbijt, lunch en animatieavond aan boord.

Meissen – Wittenberg

In de voormiddag varen we naar Wittenberg, de wieg van de Duitse reformatie, waar de theoloog Maarten Luther in 1517 zijn 95 stellingen aan de poort van de Schlosskirche spijkerde. In Wittenberg, sinds 1938 officieel Lutherstadt, wordt een eenvoudige stadswandeling een historische belevenis. Talrijke Unesco-werelderfgoedgebouwen weerspiegelen het toenmalige geestelijke karakter van de stad. Ontbijt, lunch en animatieavond aan boord.

Maagdenburg – Berlijn

’s Ochtends varen we naar Maagdenburg, een barokke stad gelegen aan de middenloop van de Elbe en de ‘Romaanse Route’. Deze stad was in de middeleeuwen een van de belangrijkste steden van het Heilig Roomse Rijk. Keizer Otto I had er zijn keizerlijke verblijfplaats en stichtte er een bisdom. Terug aan boord varen we richting Berlijn. Ontbijt, lunch en animatieavond aan boord.

Berlijn

Het is nog te vroeg om alle bezoeken in Berlijn op de correcte dagen te kunnen inplannen maar er zal voor elk wat wils zijn! Een verkennende busrit door de Duitse hoofdstad is dikwijls een ideale opener; zo rijden we onder meer langs de Siegessäule, de congreshal en de beroemde Philharmonie, het Russische monument in het Treptower Park, de Alexanderplatz en het Nikolaiviertel. Verder brengt de rit ons langs de fameuze laan ‘Unter den Linden’, de nationale bibliotheek, de staatsopera, de Dom, het Rotes Rathaus,… Diner aan boord.

Berlijn – Brussel

In de voormiddag bezoeken we het Joods Historisch Museum, een ontwerp van architect Daniel Libeskind dat is uitgegroeid tot een van de iconen van Berlijn. Het gebouw bestaat uit vijf verdiepingen, echter het exterieur en het interieur hebben niet de aanblik van een museum. De ruimtes hebben veel hoeken en geven steeds weer andere gezichtspunten. Er zijn zowel grote als kleine hallen en gangen, waardoor het geheel een labyrint lijkt te vormen. De inrichting van het gebouw moet de bezoeker dan ook bewustmaken van de vele ontberingen die de geschiedenis van de joden kenmerkt. Lunch in de stad. In functie van de terugvlucht maken we nog verder kennis met het historische en moderne Berlijn.

Aangezien de Elbe een wilde rivier is, anticiperen we op de schommelingen in het waterniveau; afhankelijk van de navigatieomstandigheden, zou het kunnen dat u de cruise voortzet aan boord van een tweede schip om de geplande bezoeken in het programma te kunnen garanderen. Omwille van de veiligheid tijdens het varen, kunnen alleen de crew en de kapitein van het schip beslissen om de reisweg van de cruise te wijzigen.

Gastspreker

Steven Van Hecke
Steven Van Hecke is professor Europese en vergelijkende politiek aan de KU Leuven waar hij onderzoek doet naar de rol van Europese politieke partijen, de werking van de EU-instellingen en de Europese integratiegeschiedenis. Hij is verbonden aan de studiedienst van het Europees Parlement en is onder meer lid van de Academische Raad van het House of European History. Samen met Knack-journalist Kamiel Vermeylen publiceerde hij recentelijk het boek ‘Waarom Europa? Van vredesproject tot oorlog in Oekraïne’ (LannooCampus, 2022, 216 pag.). Aan de KU Leuven leidt hij het Wilfried Martens Fonds en het Fonds involvEU. Dit laatste fonds wil burgers dichter bij de EU brengen en host een maandelijkse podcast ‘Waarom Europa?’. In de Vlaamse media (radio, televisie, print en online) geeft hij regelmatig commentaar bij de politieke actualiteit van de EU.

Schip

Elbe Princesse II
De Elbe Princesse II wordt voor enkele dagen ons drijvende hotel. Het schip werd in 2018 te water gelaten en is het symbool van een nieuwe generatie rivierschepen speciaal ontworpen om ook bij laagwater te varen. Deze hoogtechnologische raderwielboot kan zonder problemen de Elbe bevaren. De 42 kajuiten zijn verdeeld over slechts twee dekken wat het schip zeer gezellig maakt.

Restaurant

Het restaurant bevindt zich op het hoofddek. Hier worden alle maaltijden van de cruise geserveerd. Het is uitgerust met grote ramen, zodat u tijdens de maaltijd van de prachtige landschappen kan genieten.

Loungebar met danspiste

Het smaakvol en met verfijning ingerichte salon bevindt zich aan de achterkant van het schip en biedt een panoramisch uitzicht. Hier vinden de animatieavonden plaats.

Onthaal

De ideale plek om af te spreken vóór het vertrek van de bezoeken of om inlichtingen te vragen aan het personeel. Dit is ook de plaats waar u de souvenirshop kunt vinden. U kunt er postkaarten, souvenirs en praktische artikelen kopen.

Terras

Aan de achterkant van het schip bevindt zich een klein terras. Het grote zonnedek is echter de ideale plek om uw vrienden te ontmoeten en even tot rust te komen terwijl u van het landschap geniet.

De kajuiten

De Elbe Princesse II beschikt over 42 kajuiten, verdeeld over twee dekken. Alle kajuiten zijn buitenkajuiten met douche, wc, satelliet-flatscreentelevisie, haardroger en kluis. De meeste kajuiten hebben twee aparte bedden die samengezet kunnen worden. Op het bovendek hebben alle kajuiten een groot panoramisch schuifraam. Op het hoofddek zijn de vensters kleiner.

Prijzen p.p.

KajuitDekDubbele bezettingIndividuele bezetting
Dubbel scheidbaar groot bedHoofddek14€ 3.640€ 4.480
Dubbel scheidbaar groot bedBovendek14€ 3.740€ 4.700

INBEGREPEN IN DEZE PRIJS

  • Lijnvluchten Zaventem-Praag en Berlijn-Zaventem. De exacte vluchturen zijn momenteel nog niet bekend.
  • Volpension aan boord van het schip van het avondmaal van de eerste dag tot het ontbijt van de laatste dag – dranken inbegrepen aan boord (buiten speciale kaarten) (8 nachten).
  • Wijn, water en frisdranken tijdens de maaltijden aan boord.
  • Lunches op dagen 1 en 9.
  • Verblijf in een kajuit met airco, douche en wc.
  • Alle excursies (met audiofoonsysteem) en Nederlandstalige gidsen.
  • In het programma vermelde bezoeken en toegangstickets.
  • Animatieavonden aan boord en welkomstdrankje.
  • Nederlandstalige lezingen door de Knack Reizenconferencier.
  • Nederlandstalige cruisedirector en begeleiders.
  • Gratis wifi aan boord (Op onze boot verloopt de internetverbinding via satelliet. Zo is internet via satelliet trager tijdens de vaartocht dan in gebruikelijke toestand en de verbinding is niet altijd verzekerd.).
  • Bijstands- en repatriëringsverzekering.
  • Haven- en luchthaventaksen.

NIET INBEGREPEN IN DEZE PRIJS

  • Overige dranken tijdens excursies of verplaatsingen.
  • Persoonlijke uitgaven aan boord.
  • Vrijblijvende fooien voor cruisepersoneel, gidsen en chauffeurs.
  • Optionele verzekering (annulatie- en bagageverzekering): 6% van de prijs per persoon.
  • Er is steeds kans op een brandstoftoeslag op de vluchten (dit is pas geweten één maand voor vertrek).

FORMALITEITEN VOOR DEELNEMERS MET DE BELGISCHE NATIONALITEIT

Geldige identiteitskaart of internationaal paspoort

TECHNISCHE KENMERKEN

  • Lengte: 101,9 meter – Breedte: 10,5 meter
  • Capaciteit: 42 kajuiten
  • Passagiers: 81
  • Bouwjaar: 2018
  • Elektriciteit: 220 V

Brochure

Download hier uw digitale brochure

Optieformulier

Contact

Voor boekingen

fabienne.coppey@roularta.be
02 332 53 32

 

Contact metplusopreis.be

info@metplusopreis.be

Ik wil gecontacteerd worden door onze boekingspartner CroisiEurope.